skip to Main Content

De Groene smoothie, een heerlijk ontbijt of een gezond tussendoortje

  • Van een smoothie kun je het aller gezondste tussendoortje of ontbijt maken dat er bestaat. Dit komt doordat je er veel verse, rauwe groenten in kunt verwerken, en rauwe groenten zijn de gezondste voedingsmiddelen op aarde. Ze bevatten zeer veel essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren.
  • De bronafbeelding bekijkenDe vitaminen, mineralen en antioxidanten in gezonde smoothies helpen je om gezond te worden en te blijven, zowel van buiten als van binnen, op korte én lange termijn. Wat gezonde smoothies voor jouw lichaam doen? Lees het hieronder.
       Gezonde smoothies…
     Helpen je bij het afslanken Dit komt doordat de goede voedingsstoffen je hormonen in balans brengen
     Verminderen een opgeblazen gevoel
     Maken je huid egaler en laten je haar glanzen
     Verminderen hoofdpijn en duizeligheid
     Verhogen je energieniveau Smoothies zijn makkelijk te verteren en de vezels zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel
     Verminderen de kans op een hoge bloeddruk, hoog cholesterol en hart- en vaatziekten Dit is met name te danken aan de hoge concentratie antioxidanten die smoothies bevatten

    Maar Let op: je profiteert alléén van de bovenstaande voordelen als je de juiste ingrediënten gebruikt. Niet alle smoothies zijn gezond.

    De meeste smoothierecepten die je op internet tegenkomt bevatten toegevoegde suikers, koemelk, te veel fructose en te weinig groenten.

    Met de onderstaande boodschappenlijst en het stappenplan verzeker je jezelf van een heerlijke, gezonde en gebalanceerde smoothie. Veel plezier!
    Alle mogelijke smoothie-ingrediënten
    Deze gezonde ingrediënten zijn geschikt om in een smoothie te verwerken. Koop ingrediënten het liefst vers en niet uit blik of pot.

  • Afbeeldingsresultaten voor groene smoothieGroenten en kruiden Andijvie Avocado Basilicum Bleekselderij Bieten (gekookt) Boerenkool Chinese kool Courgette Komkommer Munt Paksoi Paprika Peterselie Pompoen (gekookt) Sla Spinazie Tomaat Venkel Wortel (gekookt)
    Zoetmiddelen Ahornsiroop Honing Kokosbloesemsuiker Stevia
    Fruit Aardbeien Ananas Appel Banaan Blauwe bessen Bramen Cantaloupe meloen Druiven Frambozen Galiameloen Grapefruit Kakifruit Kersen Kiwi Mandarijn Mango Nectarine Peer Perzik
    Specerijen Cacao Gember Kaneel Kurkuma
    Complexe koolhydraten Havermout Quinoa (gekookt)
    Noten en notenpasta’s Amandelen Cashewnoten Hazelnoten Macadamia’s Paranoten Pecannoten Pompoenpitten Walnoten Zonnebloempitten
    Zaden Chiazaad Hennepzaad Lijnzaad
    Vloeistof Plantaardige melk zonder toegevoegde suikers Kokosmelk Versgeperst sinaasappelsap Water

    Waar moet je op letten als je een smoothie maakt?

    De hoofdingrediënten van een smoothie zijn groenten, fruiten een vloeistof zoals water of plantaardige melk. Wanneer je een smoothie maakt kun je voor één groot glas de volgende richtlijnen aanhouden:

    Hoofdingrediënten  Groente: 1 handvol*  Fruit: 1 stuk**  Water, plantaardige melk: 200 ml

    Eventuele gezonde toevoegingen  Havermout: 3 eetlepels  Zaden: 1 eetlepel  Noten: 1 klein handje  Notenpasta: 1 eetlepel  Specerijen: 1 theelepel

    * Je mag altijd meer groenten toevoegen. Hoe meer hoe beter! ** Maximaal 2 stuks fruit, maar alleen bij meer dan 50 gram rauwe groenten.

    Bovenstaande hoeveelheden zijn richtlijnen. Je mag altijd extra groenten toevoegen zolang je de smoothie lekker blijft vinden. Als je merkt dat je behoefte hebt aan een smoothie met meer voedingswaarde, dan kun je altijd een extra eetlepel noten, zaden, havermout of een extra stuk fruit toevoegen. Zo voorkom je dat je na je smoothie alsnog naar een ongezonde snack grijpt.

    Hoe maak je de perfecte smoothie? Je maakt een smoothie in 5 makkelijke stappen.
    Stap 1 Kies de ingrediënten die je wilt gebruiken, was ze grondig en leg ze klaar.
    Stap 2 Snijd de groenten en het fruit in stukken van ongeveer 2 centimeter en verwijder pitten uit fruit of dadels. Bladgroenten hoef je niet te snijden.
    Stap 3 Doe alle ingrediënten in de blender en zorg ervoor dat je de bladgroenten als laatste ingrediënt toevoegt. Zo voorkom je dat je blender verstopt raakt.
    Stap 4 Doe de deksel op de blender en zet hem gedurende 30 tot 60 seconden op de hoogste stand. De kwaliteit van de blender bepaalt de tijd die nodig is om de smoothie te maken.
    Stap 5 Giet de smoothie in een glas en drink het met of zonder rietje. Je kunt de smoothie ook in een kom gieten en met een lepel eten. Daarnaast kun je heerlijke en gezonde toppings toevoegen, zoals chiazaadjes, gojibessen of noten.
    Tip: Blend nooit langer dan één minuut, want dan wordt je smoothie warm door de wrijving van de messen.

    Bron: puurfiguur.nl

Back To Top
X